projekt EMA 2
Prvá bola EMA1
História elektromobility v Československu siaha možno ďalej ako ste si doteraz mysleli. Jeden z kľúčových míľnikov je určite prvý československý mestský elektromobil EMA1 vyrobený v roku 1969 vo VUES Brno. O tom ako tento prototyp prišiel na svet azaujal odbornú verejnosť, no pobudol tu veľmi krátko sa dozviete aj z dokumentárneho seriálu ČT - Zašlapané projekty (video TU).
dobová fotografia
v Technickom Muzeu v Brne
dobová fotografia
Prichádza EMA2
Po zašlapaní prototypu EMA1 pokračovali vo VUES s ideou skonštruovať mestskú elektrickú dodávku. Ako zákald im poslúžila východonemecká dodávka Barkas B1000 do ktorej osadili jednosmerný elektromotor s výkonom 16,6 kW, ktorý napojili na pôvodnú prevodovku. Neskôr pripravili aj druhé vozidlo. Elektromobil mal vyberateľnú batériu pre jednoduchšie nabíjanie a výmenu, navyše umožňoval rekuperáciu brzdením motorom. Písal sa rok 1974.
Aby sa podporil záujem o elektrickú dodávku, pristúpili vo VUES v roku 1975 k veľkému "faceliftu" oboch vozidiel. Namiesto valníka a skriňovej nástavby navrhli elegantné furgonové laminátové nástavby. Biele prevedenie dostal 2+8 miestny mikrobus s oknami, modré prevedenie predstavoval dvojmiestnu dodávku na prepravu tovaru.
prvý valník
prvá laminátová úprava
dodávka a mikrobus pri sebe
prvý valník
Koniec projektov EMA
Zaujímavosťou je, že v danej dobe sa obdobné prototypy elektrických dodávok na podvozku Barkas objavili v NDR či v Maďarsku. Po roku 1975 sa však v rámci RVHP rozhodlo, že celý vývoj elektrických vozidiel sa postupne presunie do Bulharska, ktoré ale výrazne zaostávalo za úspechmi v Československu. EMA 1 putovala do Technického Muzea v Brne (TMB). Vývoj a snaha nájsť dopyt po EMA 2 ešte pokračoval pár rokov až nakoniec tiež putoval za EMA 1. Prototyp EMA 1 je dnes stálym exponátom v novej budove TMB a biely mikrobus EMA 2 je uložený v depozitári múzea, ktorý môžu návštevníci raz za rok navštíviť pri Dni otvorených dverí. Osud modrej dodávky bol však na dlhé obdobie nejasný. Dlho sa myslelo že sa nezachovala vôbec.
mikrobus v depozitári TMB
mikrobus v depozitári TMB
obdobný prototyp z Maďarska
mikrobus v depozitári TMB
Projekt EMA2 ožíva
V januári 2014 sa na internete objavili fotky modrej laminátovej nástavby z brnenských záhrad, kde slúžila ako záhradná búdka. V roku 2013 sa prvýkrát dočítame o "záhadnej" kabíne s nápisom ELEKTROMOBIL EMA2 a získavame kontakt na majiteľa spomínanej záhrady. Začíname spolu komunikovať až napokon na konci augusta 2014 podnikáme záchrannú akciu spomínanej kabíny.
záchranná akcia dochovanej kabíny
záchranná akcia dochovanej kabíny
Dobové články & technické parametre
EMA 1 | EMA 2 | |
---|---|---|
kategória vozidla | malý osobný automobil (dnes L7e) | ľahké úžitkové vozidlo (dnes N1) |
obdobie vývoja | 1969 - 1975 | 1971 - 1980? |
typ motora | DC motor | DC motor |
výkon motora | 2 x 2 kW | 16,5 kW |
poháňaná náprava | zadná | predná |
rekuperácia | áno | áno |
napätie batérie | 96 V | 96 V |
kapacita batérie | 88 Ah (8,4 kWh) | 300 Ah (28,8 kWh) |
typ batérie | Pb kyselinová | Pb kyselinová |
hmotnosť vozidla | 900 kg | 2 390 kg |
hmotnosť batérie | 284 kg | 900 kg |
maximálna rýchlosť | 50 km/h | 65 km/h |
dojazd | 40 km | 65 - 100 km |
Aj Tvoje 2% pomôžu
Náš cieľ je jasný, prinavrátiť život jednému z dvoch exemplárov elektrickej dodávky EMA2. Uvedomujeme si že tento projekt je behom na dlhé trate a bude si vyžadovať veľa času, nadšenia, síl ako aj financií.
Naše občianske združenie NOW je v roku 2021 opäť medzi žiadateľmi o 2 % z dane. Ak máš možnosť, posuň nás vpred a podpor záchranu tohto unikátneho elektromobilu. Viac o tom ako preukázať 2 percentá.
Momentálne pracujeme na získaní technickej dokumentácie, dobových fotografií a informácii priamo od VUES Brno a TMB.
Ak máš chuť priložiť pomocnú ruku pri obnove československého elektromobilu neváhaj nás kontaktovať na info@now.sk alebo +421 903 959 391.