top of page

projekt EMA 2

Prvá bola EMA1

História elektromobility v Československu siaha možno ďalej ako ste si doteraz mysleli. Jeden z kľúčových míľnikov je určite prvý československý mestský elektromobil EMA1 vyrobený v roku 1969 vo VUES Brno. O tom ako tento prototyp prišiel na svet azaujal odbornú verejnosť, no pobudol tu veľmi krátko sa dozviete aj z dokumentárneho seriálu ČT - Zašlapané projekty (video TU).

Prichádza EMA2

Po zašlapaní prototypu EMA1 pokračovali vo VUES s ideou skonštruovať mestskú elektrickú dodávku. Ako zákald im poslúžila východonemecká dodávka Barkas B1000 do ktorej osadili jednosmerný elektromotor s výkonom 16,6 kW, ktorý napojili na pôvodnú prevodovku. Neskôr pripravili aj druhé vozidlo. Elektromobil mal vyberateľnú batériu pre jednoduchšie nabíjanie a výmenu, navyše umožňoval rekuperáciu brzdením motorom. Písal sa rok 1974. 

Aby sa podporil záujem o elektrickú dodávku, pristúpili vo VUES v roku 1975 k veľkému "faceliftu" oboch vozidiel. Namiesto valníka a skriňovej nástavby navrhli elegantné furgonové laminátové nástavby. Biele prevedenie dostal 2+8 miestny mikrobus s oknami, modré prevedenie predstavoval dvojmiestnu dodávku na prepravu tovaru.

Koniec projektov EMA

Zaujímavosťou je, že v danej dobe sa  obdobné prototypy elektrických dodávok na podvozku Barkas objavili v NDR či v Maďarsku. Po roku 1975 sa však v rámci RVHP rozhodlo, že celý vývoj elektrických vozidiel sa postupne presunie do Bulharska, ktoré ale výrazne zaostávalo za úspechmi v Československu. EMA 1 putovala do Technického Muzea v Brne (TMB). Vývoj a snaha nájsť dopyt po EMA 2 ešte pokračoval pár rokov až nakoniec tiež putoval za EMA 1.  Prototyp EMA 1 je dnes stálym exponátom v novej budove TMB a biely mikrobus EMA 2 je uložený v depozitári múzea, ktorý môžu návštevníci raz za rok navštíviť pri Dni otvorených dverí. Osud modrej dodávky bol však na dlhé obdobie nejasný. Dlho sa myslelo že sa nezachovala vôbec.

Projekt EMA2 ožíva

V januári 2014 sa na internete objavili fotky modrej laminátovej nástavby z brnenských záhrad, kde  slúžila ako záhradná búdka. V roku 2013 sa prvýkrát dočítame o "záhadnej" kabíne s nápisom ELEKTROMOBIL EMA2 a získavame kontakt na majiteľa spomínanej záhrady. Začíname spolu komunikovať až napokon na konci augusta 2014 podnikáme záchrannú akciu spomínanej kabíny. 

Dobové články & technické parametre

EMA 1
EMA 2
kategória vozidla
malý osobný automobil (dnes L7e)
ľahké úžitkové vozidlo (dnes N1)
obdobie vývoja
1969 - 1975
1971 - 1980?
typ motora
DC motor
DC motor
výkon motora
2 x 2 kW
16,5 kW
poháňaná náprava
zadná
predná
rekuperácia
áno
áno
napätie batérie
96 V
96 V
kapacita batérie
88 Ah (8,4 kWh)
300 Ah (28,8 kWh)
typ batérie
Pb kyselinová
Pb kyselinová
hmotnosť vozidla
900 kg
2 390 kg
hmotnosť batérie
284 kg
900 kg
maximálna rýchlosť
50 km/h
65 km/h
dojazd
40 km
65 - 100 km
1.png
2.png
3.png

Aj Tvoje 2% pomôžu

Náš cieľ je jasný, prinavrátiť život jednému z dvoch exemplárov elektrickej dodávky EMA2. Uvedomujeme si že tento projekt je behom na dlhé trate a bude si vyžadovať veľa času, nadšenia, síl ako aj financií.

Naše občianske združenie NOW je v roku 2021 opäť medzi žiadateľmi o 2 % z dane. Ak máš možnosť, posuň nás vpred a podpor záchranu tohto unikátneho elektromobilu. Viac o tom ako preukázať 2 percentá.

Momentálne pracujeme na získaní technickej dokumentácie, dobových fotografií a informácii priamo od VUES Brno a TMB.

 

Ak máš chuť priložiť pomocnú ruku pri obnove československého elektromobilu neváhaj nás kontaktovať na info@now.sk alebo +421 903 959 391.

Na tomto projekte spolupracuje

bottom of page